Monday, January 14, 2013

rebet rm200-pakej komunikasi belia skmm

assalammualaikum buddies...

malas plak rasa nak update pape kat blog ni, tapi kadang2 malas nak meluah perasaan kat fb, kat blog la tempat yg sesuai hehehe

masa pembentangan bajet 2013, PM tersayang kite ada umumkan rebet rm200 utk telefon pintar, "1 belia 1 telefon pintar"
2minggu lepas, dh start boleh apply utk rebet rm200 utk telefon pintar utk belia... yela PM kite kan bertimbang rasa orgnya, semua lapisan masyarakat x ketinggalan utk dpt bonus dr kerajaan (kipas kerajaan ke?)
tapi minggu 1st tu website die slow yang amat... nak anta borang dr pagi smp petang x teranta2, loading je... ada plak yg xtutup2 pc smp3hari pon loading je, x gak terhantar2 borang nye
nasib baik minggu lepas tu, dh ok... aku saje2 gatal tangan apply, padahal xde la terpk nak tukar henpon pon hehehe
rupenye bile dh apply terus dpt pengesahan utk tebus rebet tu, tapi ada tarikh luput plak, kalau lepas tarikh luput x redeem lagi, boleh apply lain selagi ada peruntukan sbb 1 henpon utk 1 belia.

masa minggu 1st tu, henpon yg harga die bawah rm500 je boleh beli guna rebet tu, minggu kedua tu baru die tukar plak syarat, semua henpon pon boleh... punya la nak jaga hati rakyat sbb dh dekat2 pilihanraya kannn

tapi syarat kedua plak, mesti ada line internet dengan syarikat telco mcm maxis, digi, celcom, tune talk n lain2...(yg ni wajib bg yg belum ada line internet)
pastu plak, syarat lagi 1, henpon ni xleh beli kat sebarang kedai, mesti beli kat telco centre yg authorised je

so, aku survey2 maxis bg murah sket harga henpon yg aku berkenan tu drpd syarikat2 telco lain beza dekat rm30...
sabtu lepas aku pon g la maxis centre, nak redeem rebet ni la kan, rupenye maxis ni pon pandai jugak... diorang letak syarat plak... pastu bukan semua henpon ada, hanya yg android je, tab pon aku tgk xde dlm list... lepas tu, aku plak bukan pengguna maxis, so kene la beli no maxis kan, pastu xde plak lone intenet, so aku pk nak amik yg prepaid je...TAPI, ada certain henpon xleh beli prepaid, KENE jugak subscribe postpaid n kontrak dr 1-2tahun dengan maxis... pandai x maxis?

aku berkenan plak ngan 1 henpon ni, murah... tapi utk henpon tu kene subscribe postpaid, terus terbantut niat aku, terpaksa gak la ambik henpon yg 1 lagi

masa kat maxis centre tu ramai gak org yg nak redeem tu... nasib baik pekerja2 kat situ ramai, ada la yg melayan aku... mamat pekerja maxis tu suruh akubeli simkad dulu kat kaunter belakang, pas dh beli br jumpe die balik isi borang... pas isi borang aku kene tunggu smp no giliran aku dipanggil utk beli henpon tu... nasib baik la masa aku dtg stok henpon tu ada lagi, nombor giliran aku lebih kurang 20lebih drpd nombor yg tengah diserve time tu n mamat tu dh cakap awal, amik masa 2jam lebih utk tunggu huhuhu... aku dengar pon terkezut... tapi terpaksa la tunggu je huhuhu (punya nak henpon baru)

and mmg betul dr kul 330ptg aku start tunggu smp kul 5 lebih baru la no aku kene panggil tu pon lepas beberapa no yg dipanggil x show up, mungkin ada yg dh balik huhu

masa nak beli henpon tu bukan main kejap je, ada 5minit je... siott je, aku pon xpaham kenapa lama sangat sebelum2 tu, kaunter kat maxis centre tu bukan main banyak nye

so kesimpulan aku nak bgtau kat sini, bukan senang nak dpt benda yg murah n dibelanja kerajaan, mcm2 syarat2 dikenakan;

  •  kene beli henpon kat syarikat telco je, syarikat henpon xleh... (tu pon yg centre je, kalau yg biasa xleh)
  • ada certain2 henpon je ditawarkan syarikat telco, x semua henpon ada
  • kene gak ada line intenet ngan syarikat telco yg kite pilih utk beli henpon tu
  • kene tgk gak ada stok henpon lagi ke x
  • ada tarikh luput rebet, lebih tarikh luput, apply lain
  • kene ikut syarat2 yg dikenakan syarikat telco 
  • kene tunggu giliran yg sangat lama
bagi aku syarikat2 telco ni xnak rugi, kerajaan pon sama... mesti la diorang ada tandatangan perjanjian kan utk untung kedua2 belah pihak...bg aku mesti ada rahsia tersembunyi disebalik pemberiaan ni yg rakyat kene paham2 sendiri je, lagipon undi kan rahsia hehehe

p/s: so korang nilai sendiri la ye, ouhhh ye... kalau yg nak try apply ni link nye>>> komunikasi belia

7 comments:

  1. biasa la.. mana ada benda free kt dunia huuh.. msti ada syarat tersembunyi kan..

    ReplyDelete
  2. huhu tau xpe... mcm kene tipu pn ade... kalau student aku xtau la, kesian mak bapak diorang

    ReplyDelete
  3. tu la psl.. student mana mampu nak langgan internet kan... so ko suscribe data yg mana? brp bulan2 kena byr?

    ReplyDelete
  4. 2la pasal... aku ambik prepaid je, beli simkad baru sebab aku xde intenet, nasib baik simkad baru rm5 je hehehe...
    mula2 nmpk ade galaxy mini, tambah rm199, beza rm30 ngan galaxy y, tapi mini kene amik postpaid jugak, xamik xleh... terpaksa amik y jugakla jawabnya

    ReplyDelete
  5. kira pakai 2 no la ni? nnti jgn lupe wasap aku.. hehhe

    ReplyDelete
  6. 1 je... maxis ni kadang2 je kot, macam murah plak paket data hotlink bg...ok, nnt aku install

    ReplyDelete
  7. alamak KA sah2 dah x layak ni. TQ ke blog KA. DH follow sini juga ye 27

    ReplyDelete