Wednesday, June 2, 2010

syahid dalam islam

assalammualaikum semua...

jenis-jenis syahid

i. Syahid Dunia ialah orang Islam yang mati di dalam mempertahankan negara, tanahair, maruah diri, harta benda dan sebagainya.

ii. Syahid Akhirat ialah orang Islam yang mati seperti dalam kebakaran, lemas, kemalangan jalanraya, semasa beranak, taun dan lain-lain penyakit.

iii. Syahid dunia dan akhirat pula ialah orang Islam yang mati kerana mempertahankan agama Allah dengan menentang orang kafir yang memerangi orang Islam.

Syahid dunia dan akhirat inilah yang tidak di mandi dan disembahyangkan di dunia ini, adapun dua jenis syahid yang lain hendaklah dilakukan sebagaimana biasa.

aku penah tny ayah aku psl syahid ni, aku tny ayh aku cmni "abah, kalo meninggal mase melahirkan anak ni, kire syahid kan?" emmm dengan x semene2 ayh aku nangis huhu...(xtau3)... ayh aku nangis sbb ye la aku ank sorang pompuan die, tibe2 mintak mati melahirkan ank, pas2 aku tny lagi boleh ke kita berdoa mintak mati cm2... emmm nangis lagi die hehehe....jht tul aku.... die ckp mmg boleh mintak tapi die kata xkesian ke kat ank yg br lahir 2, xkesian kat suami kamu ke kne jaga ank kamu sorang2 tanpa isteri die...emmm...betul jgk 2... kalo aku pon xnk suami aku meninggal dulu...tapi aku ni byk dosa...bukan dengan syahid je ke dosa kite diampunkan?dan gerenti masuk syurga?? nak g berperang 2 aku rase xmampula...emmm... 2la tapi aku harap dosa2 silam aku Allah ampunkan..

aku penah ade perasaan xnak berdoa pada allah pas solat, bukan sbb sombong ke ape, tapi sbb malu, aku ni dah la byk buat dosa, tibe2 nk mintak mcm2 plak kat Dia... bagus ke cm2? bg aku x...malu beb..malu x terhingga, tapi skrg br aku sedar dr doa je la kite nak mintk pengampunan pon...

ya Allah..ampunkan dosa2 ku, kedua ibu bapa ku, guru2, kwn2, serta umat muslimin dan muslimat.. jadikanlah kami ahli syurga mu... aminnn...


No comments:

Post a Comment