Wednesday, September 19, 2012

SAM-saya amat mencintaimu


Assalammulaikum...

hari sabtu lepas, cikpah tanya aku pasal filem SAM, aku mula2 terkonpius cite ni ngan cite 8jam

"cite SAM ni bukan baru ke?"-cikpah
"takla, berzaman dah..."-aku (padahal dlm otak ingat cite 8jam)
"patutla... ni dh de kat astro first, aku tgh tgk, best gak cite adik syamsul yusof ni"-cikpah
"aah aku dengar cite tu best tapi x dpt sambutan"-aku (baru teringat cite SAM x sama ngan cite 8jam)
"ko nak tgk, dtg la umah esok"-cikpah
"insyaallah..."-aku (terus google, n download cite tu =P)

pagi ahad tu tgh siap2 kemas nak balik putrajaya, aku sempat la tgk separuh, best gak cite ni... sambil2 tu tolong bapak aku masak hehehe

sinopsis cite SAM;

A romantic psychological thriller set in Malaysia. Starring Shaheizy Sam as Sam himself, an ordinary guy who wants to live a normal happy life with his girlfriend/future wife Lisa (Acted by Lisa Surihani), but she was desired by many including a mentally disordered guy named Haikal (Acted by Azad Jazmin). The nightmare begins when Haikal made a decision to kidnap both Sam and Lisa to revenge her rejection on him. Will Sam and Lisa survive in the end? First feature full length film directed by Syafiq Yusof the youngest film director in Malaysia. (18 years old when he made this movie) Son of Datuk Yusof Haslam (Legendary Malaysian Filmmaker) and brother of Syamsul Yusof (Award winning filmmaker). - ceduk dari blog Syafiq Yusof.

bagi aku cite ni best, x mcm cite romantik yang lain, tepukan gemuruh aku bg kat syafiq yusof sbb die ni muda lagi, tapi dh boleh bikin cite yg lagi best dr abg die hehehe

dari awal scene cite ni aku tgk c sam tu mcm takut2, mimpi2, kat umah sendiri pon die pasan cm ade org, aku dh pk dh die ni cm psiko, mcm ade bayangan yg die bayang sendiri, tapi tibe2 ade watak Azad Jazmin yg buatkan aku rasa c azad ni la dalang semuanya, azad yg psiko hehehe
bila dh tgk last2 baru tau yg c sam ni ada masalah jiwa, bila die review balik masa kecik2 c sam ni selalu nmpk bayang diri die sendiri tapi yang ada pelbagai watak, macam sam ni ade skizo

tapi yg xpaham kenapa die nak bunuh lisa, sedangkan die sayangkan lisa, lainla lisa penah buat x baik kat die

masa die review balik zaman2 dulu c sam, lepas die dapat rawatan mental, die pon pulih... alhamdulillah bos die (harun salim bachik) amik die keje... jarang ada bos yg boleh terima pesakit mental utk bekerja dengan diorang, alasannya takut pesakit tu sakit balik... sedangkan sokongan orang ramai sangat2 diperlukan pesakit mental untuk pulih sepenuhnya

ape2 pon cite ni memang best, romantik ade, saspen ade, aksi ade... mcm2 ada hehehe

........................................................

ok skang nak kuar tajuk sket, abg aku yg sulung ada penyakit mental, masa mula2 die ditempatkan kat wad hospital bahagia ulu kinta, doktor kata die skizo, lama jugak la die kat dalam wad bertahun jugak la, masa tu aku tadika lagi, die kene sakit ni masa umur 17-18tahun lepas spm... sebab musabab jadi benda ni xdpt dikenal pasti
lama jugak la mak ayah aku bawak abg aku ni berubat, asal ade tempat berubat yg mak aku dengar, mesti die nak bawak abg aku pegi, biar abg aku sihat balik

lama jugak abg aku x sakit, tapi seminggu sebelum mak aku meninggal, die sakit balik, xtau la kenapa, pening gak bapak aku, mane nak kire mak aku yg sakit, pastu abg aku plak buat hal, terpaksa la hantar balik pegi hospital bahagia... masa kebumi mak aku pon, bapak aku amik die kuar wad, tapi merepek2 la die cakap, lepas beberapa bulan, aku tny die ingat x masa kebumi mama, die kata x ingat huhu

skang ni doc kata abg aku bipolar disoder, abg aku ni x boleh miss ubat die, sekali x makan, satu malam x tidur, abis la... tgk la perubahan die... drpd kedekut jadi pemurah, drpd cakap benda yg logik, cakap benda pelik2, drpd cakap hal2 sekarang, pegi cakap hal2 masa die sekolah2 dulu, drpd x kuat makan jadi kuat makan

lepas je die sihat, die cm down... nak keje pon xnak, aku pon xtau la nak buat ape ngan abg aku ni, xtau la ape nak jadi akan dtg

aku perasan x ramai yg boleh terima pesakit2 mental ni, jiran2 pon dh cakap2 pasal kitorg, sejak kecik lagi aku pasan, bile kitorg keluar rumah org keliling tutup pintu, tutup tgkap, bile mak aku sidai kain kat belakang rumah, jiran2 belakang pon cepat2 tutup tgkap kuat2... smpkan mak aku pon sakit jiwa dibuatnya hehehe, mak aku buat tembok tinggi biar xde org nmpk, senang... aman...

baru2 ni aku ajak abg aku buat kad OKU, aku ingatkan senang2 je nak buat kad ni, rupenye bila doc tu terangkan kesan2 die, baru aku paham... tapi aku harap dengan adenya kad ni, semoga abg aku boleh dpt pencen bapak aku bile bapak aku xde nnt, dalam femili aku sorang je keje... harap sangat yg abg aku ni dpt bantuan, susah gak nak tanggung sorang2 ni

jadi bile aku tgk cite SAM ni, tindakan harun salim bachik percaya kat sam, amik die bekerja, sekaligus menaikkan semangat pesakit mental utk menjadi normal semula, diorang ni bukan setiap masa sakit, kalau x makan ubat, kalau ade tekanan baru la jadi sakit semula...
mcm abg aku ni, die pon dok umah je, xde kawan... kesian jugak, tapi abg aku sendiri pon salah jugak, x nak berubah... harap2 doa aku allah makbulkan, semoga abg aku kekal sihat je, jangan masuk lagi dh kat hospital tu dah la

## semalam aku tgk cite senario, cite pasal gile... senang2 je buat gile ni jadi bahan lawak, xtau nye betapa perit org yang menghidap penyakit ni, n x fikir pon perasaan keluarga pesakit... huhu soory la kalau aku sensitif, tapi bab2 gile ni x boleh buat main... kene jaga sensitiviti masyarakat

No comments:

Post a Comment