Sunday, December 25, 2011

bbq keluarga

assalammualaikum...

lama rasanya aku x jejak kaki kat umah opah aku kat chemor tu... tahla bukan jauh pon sebenarnya, boleh je g naik moto bukan x biasa berulang tempat jauh2, tapi sejak dua menjak ni asyik terasa hati je...

umah opah aku ni, opah belah ayah, masa kecik2 dulu ade la selalu g sana, tapi sejak konflik ant mak aku n adik ayah aku jadi, aku dh xpegi sana dah, hubungan aku ngan kuarge belah ayah aku renggang sangat2... smp la pas mak aku meninggal kot baru la aku ok ngan diorang...

tadi mak cik aku ade buat kenduri doa selamat, kalo ikotkan aku kene g awal sbb kene tolong masak2, aku bajet nak drive kete bapak aku tapi tah cane xde rezeki aku bateri kete die kong plak sbb alternator x jalan... aku malas nak g naik moto huhu... so aku tunggu bapak aku je dtg amik

bukan ape, kadang2 hati kecik aku ni sering berkata, kenapa aku je kene selalu nak jenguk makcik2, opah aku tu sedangkan diorang x teringin pon nak jengah umah aku ni... aku sedar umah aku ni buruk, aku pon malas nak mengemas tapi at least dtgla jenguk abg aku, ni x... masa mak aku terlantar sakit pon xde sorang adik ayah aku dtg melawat... alasan diorang, ayah aku xbgtau... xkan nak bgtau dulu baru nak dtg jenguk kan?

xpahamla aku... kenapa keluarga aku terima tamparan macam ni... mungkin sbb abg2 aku yg xde masa depan tambah plak aku yg keje x seberapa ni... belajar pon x pandai, rupa lagi la xde...

tadi pon aku sebnarnya malas nak g, anak2 makcik aku (sepupu aku) mana ade nak sembang2 ngan aku, yg rajin tegur2 aku sepupu2 aku yg kecik dua org, anak adik ayah aku... so dengan diorang je aku melayan... ade gak yg sebaya tapi x bertegur pon... mungkin diorang tgk aku dtg utk makan n then balik, xnak tlg pon...

tahla... bukan aku x nak berbaik dengan diorang, tapi aku ni mudah kecik hati...

tadi sebelum balik aku jumpa la opah aku nak salam...
hehehe x pasal2 kene perli sbb lama x balik jumpa die... selalu kalo aku balik ipoh je aku mst g umah opah aku, ye la skang bapak aku pon dh x bawak aku p sana, aku pon malas la...
opah aku ni kalo dh bercakap x berenti... mcm2 la nasihat die bg...

mula2 suh baca alfatihah 100x tiap2 kali pas solat utk sedekah kat mak aku, pastu suh solat jangan tinggal pe suma... last2 masuk topik jodoh plak... tiba2 opah aku cakap "aritu ade 'budak hitam' tu dtg cni tgk opah, dtg dgn 'benggali' jual ayam tu, amik rambutan depan umah ni", "die ada tny kamu x balik cni ke"
(aku dengar 'budak hitam' aku dh gelak gile2 dah)
pastu opah aku cakap lagi, "opah suka jugak kat 'budak hitam' tu... kuat agama, sekarang die guru agama kat sekolah barakah tu, kamu x nak ke kat die" (adehhh... lagi tambah gelak aku)
"kita ni org pompuan kene cari yg berilmu agama, yg x tggl solat, jangan kawan dengan penagih, opah xsuka... kalo yg beragama tu, sng die bimbing kita, kalo yg x solat tu payah, nnt kita tegur die kita xtau die boleh terima ke tidak, karang naik kepala angin die"

(panjang plak cite opah aku ni, aku nak balik dh masa tu...) "kamu kalo suka kat 'budak hitam' tu doa la pada tuhan, kalo die jodoh kamu dekatkanlah..." (adehh... 'budak hitam' lagi)
"kamu xsuko dio?" (bunyi mendeling sket opah, aku kuat ckp mendelingnye)

sepanjang opah aku berletiaq panjang ni aku senyap je, pastu aku gelak gile2 bila opah aku sebut 'budak hitam' tu... pastu baru aku ckp "ape la opah ni, ade plak die, xnak la... die kawan je la"
pastu opah aku cakap "kenapa xnak? sbb die hitam? hitam tu kulit die je"
pastu aku malas dah... sbb aku asyik nak gelak je dengar... last aku cakap "kalo die dtg lagi jumpa opah kim salam je la eh"... pastu aku salam2 opah aku n semua makcik n cuzen aku pon balik umah, bapak aku anto huhu

adoyaiiii kelakar la opah aku ni...

ooohhh ye... hmmm mesti korang blur sape 'budak hitam' ngan 'benggali' jual ayam ni sape kan, 'budak hitam tu adela kenalan masa belajar kat poli dulu, kawan ayah aku... ade kot aku cite kat page2 belakang ni... opah aku pggl die 'budak hitam sbb die gelap, aku skang pggl die ust A je... 'benggali' tu bukan benggali pon opah aku pepandai je... orang tu keturunan pakistan ade la ala2 benggali sket2
penah jugak la aku ske kat 'budak hitam'ni dulu sbb die pandai bergaul x kire tua muda, pandai dalam banyak benda, walaupon dalam study die kureng... n die pon kuat agama, cuma ade gak la yg aku xske sangat pasal die ni, die sumtimes berlagak n ego tinggi gile

harapan aku skang, hubungan aku ngan makcik2 n cuzen2 aku boleh jadi rapat balik.. n harap2 diorang sudi dtg ke majlis perkahwinan aku suatu hari nnt...

No comments:

Post a Comment