Wednesday, March 2, 2011

ibu, ummi, mama, mak, amma....




assalammualaikum kawan2....

sebelum nie aku dah citer serba sedikit tentang diri aku, t aku update lagi, banyak lagi tentang diri aku yang aku nak bgtau walopon korang x siorr nak tau hahahahah

hari ni nak cite pasal mak aku plak, memandang kan perasaan rindu pada mak aku x penah luput aku nak cite sket la pasal seseorang yang special dalam hidup aku nie

mak aku, kami adik beradik panggil beliau "Mama"....

nama sebenar mak aku, Rabaiyah Binti Ismail... dilahirkan pada 23.07.1947 kat slim river
beliau ada 8 org adik beradik n beliau anak ke-6
dalam femili beliau di panggil "su", mak aku cakap mase die kecik2 mak beliau (opah aku le tu) ingat mak aku yang paling bongsu, aleh2 ade plak lagi 2 org adik keluar hahahahaha (kirenye jarak mak aku ngan adik2 die tu jauh sket la)
dalam adik beradik mak aku ade sorang je laki, iaitu abg beliau, mak aku ngan abg beliau nie rapat la, n mak aku paling rapat ngan akak beliau( kitorg paggl mak yang) yg 1st n dah anggap akak beliau tu macam mak sendiri...

ayah mak aku (atuk aku) meninggal sejak mak aku muda lagi, rase nye sebelum die kawin kot, tahla lupa plak, aku pon x penah jumpe atuk aku belah mak aku nie... mak kpd mak (opah aku) aku plak meninggal masa aku kecik x silap mase umur aku 5,6 tahun...

ape yg perlu tau pasal mama aku nie; mak aku nie baik, rajin, ske buat lawak, masakan beliau sesedap, ramai kawan, n mcm2 lagi...

apa yang aku selalu ingat pasal mak aku ialah,
aku ingat yang masa kecik2, bila aku selsema mak aku la yang tolong hembuskan hingus (ayarkkk!!)... mak aku buat besday party utk aku, kalo p sekolah plak, tengahari mak aku mesti balik, nak siap2 kan aku, cthnye siapkan makan, siapkan rambut aku..kasi tocang la beb... baru comeiii hehehehe....
mase kecik2 jugak mak aku nie ske manjakan aku, beli baju cantik2, mcm gaun la, tapi dh besar sket tu mak aku kureng plak belikan baju2 pompuan nie, ahaksss....

mak aku bekerja di sekolah menengah raja perempuan taayah (SERATA) sbg penyelia asrama, selalu tgahari beliau balik mesti la bawak lauk dr sekolah 2 hahaha...emmm... kadang2 ada jugak ikot mak aku p sekolah, mase aku form1 ade la diterima masuk ke serata tapi masuk 3 hari je pastu lari hahahahaha

ape lg ekk nak cite... emmm... mak aku ni best, kalo aku ke abg2 aku kene marah ngan bapak aku, mak aku la yang akan backing kitorg huhuhuhu

masakan mak aku yg paling feveret aku, sotong masak lemak kuning, sambal udang petai, kuih2, bubur2, hahaha... semua la sedap

ok skang cite pasal penyakit beliau plak...

mak aku disahkan menghidap breast cancer...macam mana tau?? emmm... sebenarnye dah lama ada benjolan kecik kat atas breast mak aku ni, tapi beliau nie merupakan seorang yang penakut ngan doktor, so dibiarkan je tanpa mendapat sebarang rawatan... smp la awl2 tahun 2005, aku macam amik kisah jugakla pasal kesihatan mak aku ni, hari2 aku kol mak aku(masa ni x dok ngan mak) suh mak aku p cek, so memandangkan mak aku bosan bab asyik kene suh g jumpe doc je, so mak aku pon p la mendapatkan rawatan kat ISH ipoh, ngan doc zakaria x salah nama die, mmg mak aku biasa jumpe die bab mak aku ade sakit kat lutut... so hari tu, doc buat pembedahan kecik utk amik sempel benjolan tu, n mak aku mmg disahkan ada barah stage 3 ke 4 x igt la... n doc sarankan pembedahan buang sebelah breast tu sbb dah teruk... mase aku dah habis belaja nak tunggu result, mak aku wat keputusan utk ikut cakap doc walopon dalam hati takot, masa ni seminggu jugak la mak aku kat wad, aku la jadi peneman, tengahari je aku x dok sane. Masa dah siap pembedehan tu, aku tgk la kesan pembedahan tu, mak aku dah hilang sebelah drpd breast die...hmmmmm...

tapi alhamdulillah, walopon takdir mak aku mcm tu, die still hepi, paling best mak aku nie, ske buat kelakar... hari2 ade je kelakar die nak buat, sampai aku nie tergelak2 la... mak aku nie ske menyanyi jugak, tapi ske wat lirik sendiri hikhik, kadang aku ske mengajuk die...

ouh yea lupa plak, mase mak aku dibedah tu mase tu die dah pencen dah, beliau pencen masa aku form5 lagi, tahun 2003

tahun 2007, kaki mak aku dah x kuat macam dulu dah, beliau dah x larat dah nak jalan, so bapak aku belikan beliau wheelcha (wheelchair), so p memane pon naik wheelcha, p toilet, p mandi,p checkup ....
dalam tahun tu jugak mak aku banyak baring je la, memandangkan die asyik baring je, ada luka la kat blakang badan mak aku nie, hari2 kene cuci luka beliau tu bab luka tu berbau....
mak aku memula buat rawatan kat ISH, hosp swasta, sampai habis la duit pencen, emmmm.... masih lagi aku x dpt nak bantu mak aku bab mase nie aku belajar lagi, cume bila dapat duit loan, adala aku sumbang sket2...
memandangkan duit pencen beliau x ckup nak tampung kos rawatan lagi, mak aku mohon kat doc die agar di refer ke hosp kerajaan...
masa tahun tu jugak x silap aku, mak aku kene sakit kat pp, n doc kata kene wat radioterapi, huhu aku tau sakit buat bende tu bab alat tu panas teramat sangat, tapi mak aku terpaksa la jalani jugak... pastu dah xde dah sakit pp tu

tahun 2008, mak aku makin teruk, makin kurus, nasi x leh makan dah, selalu bg mak aku nestum je bab mak aku x ske makan bubur nasi, kawan2 baik mak aku selalu jugak melawat masa nie, masa raya pon best walopon aku sorang je kene melayan tetamu tapi best bab ramai tetamu datang umah...
mase ujung2 tahun tu, mak aku banyak meracau la, cakap nampak ni, nampak tu, kadang malam2 sakit kaki suh picit, kadang nak p toilet malam2, selalu bapak aku la layan, siang aku plak ngn abang2 aku....
mase tu jugak, mak aku kadang2 cakap bende pelik2 kadang x paham pon apa die sebut, org dtg pon die x kenal dah...
mungkin tu petanda mak aku nak pegi dah la kot

emmm... seminggu sebelum mak aku "pegi" tu, nurse ada datang umah (ouhh yea lupa nak bgtau, kan mak aku dah dapat rawatan kat hosp kerajaan [PICU]...nurse akan dtg melawat mak aku sebulan sekali x silap)
mase hari tu, nurse cek, n bgtau tekanan darah mak aku rendah, n perlu wat rawatan kat hosp iaitu masuk darah...
so hari khamis 20.11.2008, bapak aku bawak la mak aku masuk sepital, mak aku tido wad lagi, aku teman lagi mak aku tido sane, mase nie siang aku ade trial exam, huhu malam2 study kat tepi mak aku hehehehe
sebelum mak aku macam cakap merapu2 nie, mak aku ada bgtau aku, "ita, nnt exam bgtau mama yea, mama nak doakan utk kamu, mama tgk kat tv ustzah tu suruh ibu doakan anak dia, mama nak buat kan kamu"

sabtu tu mak aku dah leh kuar wad dah, muka die ok sket, kire mcm dh ckup darah semua, tapi die x cakap, makan pon x nak... die tido je

ahad 23.11.2008, kul 12.30pm, mase nie aku lepak dekat2 mak aku je, tgk tv, mase tu aku dah nak terlelap dah...tibe2 bapak aku panggil, "Ita, mama dah x de ni".... terkejut terus aku melompat drpd baring td, tgk bapak aku tgh pangku mak aku, muka mak aku pon dah lain.... panik gila la masa nie, aku rase x percaya mak aku dah "pegi", aku siap nak kol doc suh cek betul ke x, pas2 aku mcm redha je dalam x percaya tu, aku kol makcik2 aku, kol opah aku, msj kawan2 aku... bapak aku pon dah siap2 ikat2 mulut mak aku elok2 kan tangan mak aku, kaki mak aku, pastu panggil jiran2....hmmmmm....
bapak aku kol adik mak aku tny leh ke tanam mak aku kat sane, bab nie permintaan mak aku, so petang tu, dengan x mandikan mak lagi, ape pon x siap, bawak mak aku p balik kg, sepanjang perjalanan tu hujan.... smp pon petang, so xde sape yg leh uruskan jenazah,semalaman jugak la mak aku x disiapkan ape2, esok2 pagi baru mandikan, kafankan, dan ditanamkan... elok plak mak aku bersemadi kat sebelah akak die yang meninggal bulan 3 tahun yang same...

sedihla... aku asyik menangis je lepas tu, aku rase dah xde tempat bergantung dah....

perkara2 yang mak aku ske tegur aku;
-mase mak aku pencen n dok umah je, selalu la tgk tv sesame, pastu aku ske la tgk muka mak aku, die mesti cakap "kenapa tgk mama macam tue?" aku mesti jawab "saje la nak tgk, xkan xleh"... mak aku mesti cakap "tgk la puas2, nnt mama xde x leh tgk dah"
-aku ade la jugak tlg2 lipat kain la, kadang bila lipat kain mak aku, mesti aku camni "mama, kain mama nie ada bau mama la, leh kenal".... mak aku akan jawab "nanti mama xde nanti cium la bau kain tu baru ingat mama"
-mak aku ske bising kat aku pasal rambut aku, rambut aku ni panjang n kering, pastu mak aku bising arr... "rambut tu cube le ikat tinggi skit, meh sni mama ikat sanggul, xpanas ke biar gitu je, mama tgk pon rimas"....... hehehehe

banyak la kenangan ngan mak aku nie, aku ske bila kol mak aku je, mak mesti ada macam2 cite nak cite....mak aku nie ske ketawa kadang baru angkat kol dah ketawa2, kadang ade la die nak menyamar ngan kawan2 die, tapi bile die dah gelak tu, org dah kenal la tu sore die hahahaha... tah pape tah mak aku nie...

aku sempat hidup 21 thn je ngan mak aku.... x ckup la aku rase, kalo boleh nak die ada balik, walopon mak aku sentiase ada kat dalam hati nie, tapi x same la kalo die ade realiti...

mama... ita sentiasa akan doakan mama kat sana, ita sayang mama sampai bila2, xde sape2 yang leh replace tempat mama

alfatihah buat allahyarhamah Rabaiyah Binti Ismail


2 comments: