Monday, March 28, 2011

kUFu? KuFu2?




assalammualaikum...

emmm... sebenarnye aku nak cite pasal member laki aku... member laki nie bukan la member lama tapi baru jugak la, kenal pon sebab kebetulan je, n bila risik2 rupenye mmg dh patut kenal drpd sekolah rendah lagi, tapi terlepas pandang hehehe

ok enough ngn pendahuluan ttg mamat nie, skang nie cite pasal bende sedih yang jadi kat die (bg aku sedih la)...

ok cmnie, die baru2 nie add sorang gewe kat FB, n mmg die kata ada rase berkenan kat gewe nie... mungkin sbb gewe nie comelll kot tambah plak ngn lesung pipit yg ade kat pp gewe tu (acecece... ) mamat nie kata lama dh die add gewe tu n baru2 je die approve.
oleh sebab mamat nie mcm ter"minat" kat gewe nie n nak kenal lebih lagi, mamat ni ada la mintak no fon kat gewe tu. n die dapat pon. (tahniah3)

mula2 gewe nie layan mamat nie ok je, ala... msj macam kawan biasa... tapi entah kenapa tibe2 je mamat nie cite gewe tu mcm nak menjarak kan diri... msj x reply pon dah... aku pon ckp la mungkin gewe nie bz kot ngn keje tu yg xreply tu, n mamat tu pon terima la walopon dalam hati macam kene cucuk ngn piso(pisau daa) rambo hehehehe... pastu 3 hari berturut2 x reply dahhh... (nie mamat tu yg cite k)... smp la 1 mlm nie mamat nie bertekad nak kol sbb curious giler nape gewe tu x reply2 msj die, aku cakap mungkin la gewe tu x de kdt kot nak reply or mungkin bz ngn keje... so mlm tu die pon kol, gewe tu x angkat , n kol lagi sekali, hmmm... terus hampa bab gewe tu terus off fon (adehhhh... pekena sampai mcm tu gewe tu buat? salah ape mamat tu kat die?)
ape lagi mamat nie kecewa tahap dewa la... die baru nak tau pasal ape gewe nie x sudi nak msj, n dapat respon mcm tu plak...
so mlm tu jugak mamat tu update status kat FB n baru dapat respon dr gewe tu, gewe tu kata xmo lebih2 n just nak kawan je.

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

hmmm... bg aku ok la nak kawan je, tapi knp smp x sudi angkat fon? n aku baru aku tau gewe nie reject terus mamat nie drpd FB (pelik ibni ajaibla)... musykil aku dibuat nye (aku plak lebih2 hahaha)

masa awal2 perkenalan aku dah tny mamat nie, gewe nie tau x mamat nie keje sbg ape semua n mamat nie kata die dh bgtau n gewe nie ok je nak buat kawan, tapi knp tibe2 berubah...

FYI, mamat nie kata die x de la sampai msj cintan cintun ngn gewe nie, sampai membuatkan gewe nie leh jadi lemasss n nak termunt**

hmmm... tahla... x dapat aku nak pk, nak masuk campur tangan pon x nak la, buat ape aku nak sibuk2, kang x pasal2 aku plak kene tempelak menyibuk urusan orang.

aku ingat lagi dulu2 pon ade terjadi bende macam nie kat kawan baik aku(perempuan), bila aku ikut campur die kata aku plak yg nak kat pakwe (tolongla... x hingin pon)... sampai skang aku putus sahabat (aku jenis x ske putuskan hubungan sahabat, even org tu lukakan hati aku, fren forever, tapi ngn minah nie, x kawan pon xpela-x siorrr teman...simpang~~)
so sbb tu aku xmao masuk campur, bg nasihat boleh la

ade beberapa kemungkinan aku pk tentang permasalahan mamat n gewe nie
1) perbezaan taraf pendidikan
2) perbezaan gred jawatan n tangga gaji
3) mungkin gewe nie terlampau over berfikir bab berkawan, mungkin die igt laki n pompuan x leh jadi kawan, jadi couple je leh(so kalo xnak kapel rejek terus)
4) mungkin mamat nie terlampau cepat sangat

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

bende nie buat aku berfikir sejenak...
adakah sebab taraf pendidikan? gewe nie ade degree or maybe lebih, n mamat nie hanya de stpm je... gewe ni sorang berjawatan tinggi n mamat nie hanya kerani biasa... xkan sbb nie x mo kawan? bukan kawan nie x kisah ke ape gred seseorang tu...
kadang2 aku pelik ngn orang yg ade pendidikan tinggi, diorang belajar kat tempat yg ramai orang, maksud aku ade laki, ade perempuan, ade kaum lain2, ade mcm2 program yang boleh buat diorang bergaul, unlike org yg xmasuk universiti, org yg x masuk uni nie nak kata ramai kawan dah tentu2 x, kalo die keje ke join kelab ke baru la berjumpa orang...
nak kata taraf IQ orang yg xde degree nie lebih rendah? bg aku x... aku sekadar ade diploma je, tapi aku respek kat orang yg spm pon x lepas kadang2 tapi kalo bab wat keje, bab repair kete repair barang diorang hebat gile, padahal x payah masuk poli ke ikbn ke uni ke tapi diorang teror, x macam aku, nama je ade dip tapi hampeeehhhh nak suh aku solder wayar pon huduh kikikiki, nak buat pendawaian senang pon xreti... (adehhhh rugi duit aku je p blajaq)

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

bg aku kite x leh nak beza2 kan org dengan taraf pendidikan, kadang2 diorang lemah bab2 teori ni, tapi praktikal hebat, kadang2 niat di hati diorang nak sambung belajar tapi masalah kewangan, masalah xckup qualification membantutkan niat diorang nak sambung belajar.

perlu ke isu kufu nie dibangkitkan dalam persahabatan? bukan ke ade orang kata kawan biar beribu... xkan kumpulan rakan kite hanya sekadar kawan2 yg masuk uni je? yg x masuk uni mcm aku x layak jadi kawan? adehhh sedihnye la aku kalo jadi bende nie kat aku...

kufu... bg aku kufu nie dr segi ; pendidikan, pekerjaan, tangga gaji, kecantikan, keluarga dan harta.

bg aku semua kriteria kat atas nie xde langsung kat aku, mane x nye pendidikan aku rendah, kerja? kerja aku pon gred rendah, gaji? cehhh... sikit gile, cantik??? hmmm... jauh panggang dr api, keluarga?? hmmm xpayah cakap la betapa teruknye keluarga aku... harta?? moto mmg la atas nama aku, tapi bila2 masa tuan yg bayo tu bleh angkut balik
so... layak ke aku nak jadi kawan korang? sedih yg hamat la kalo nak kawan kena ikot kufu... yela mane x nye aku tgk semua org paling rendah edu nye adelah degree...
hmmm... tahla, aku cuma harap aku bukanla sorang yg memilih dalam bab2 berkawan, bagi aku kawan biar beribu n last forever- "once a friend, will always be friend"

dalam bab2 berkawan aku rasa aku mewarisi arwah mak aku n bapak aku, diorang nie banyak kawan, g memane ramai yg kenal, n walopon mak aku dh xde, aku rase doa drpd kawan2 die sentiasa ade, tu yg penting

p/s: utk c mamat, jangan sedih2 yea, nnt mst dpt kwn baru nye, utk c gewe aku mcm curious nak tau knp sampai mcm tu sekali tindakan nya?
utk yg berdarjat tinggi, kite sape utk memilih darjat dalam perhubungan, ingatlah yg rezeki, status semua tu x bawak kemana, bila mati nnt kain putih jugak membalut badan kita, tanah jugak yg mamah kita, harta, sijil2 pendidikan semua tinggal n xleh pon di bawa ke akhirat sana cuma amalan je yg bawak g sane... lagi plak kite nie manusia biasa, semua pon dijadikan drpd tanah, yg menjadikan kite pon si Dia, bayangkan la kalo si Dia membahagi2 kan rahmatnya ikot darjat, tapi si Dia yg berdarjat Maha Tinggi pon mempunyai nilai zat yg x pernah membeza2 kan hambanya, ni plak kite manusia hina, sape kite nak membeza2 kan seseorang manusia??

renung2 kan dan selamat beramal....

**maaf kalo tulisan nie buat kalian terasa sedikit, ni utk renungan diri aku sendiri jugak**

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

No comments:

Post a Comment