Saturday, August 20, 2011

aku yang seperti lalang


assalammualaikum kawan2 semua

sejak akhir2 ni aku tersedar akan sikap aku yg dh macam lalang... kalo ditiup ke kiri, ke kirilah - kalo ditiup ke kanan, ke kananlah pula...

aku dididik dengan agama sejak kecil lagi, masa tadika aku dh pergi tadika islam, masa sekolah rendah selain belajar di sekolah biasa diwaktu petang waktu paginya aku belajar di sekolah agama rakyat, sekolah menengah mata pelajaran yg aku paling suka skor adalah pendidikan islam.

aku bersyukur kerana abah n mama aku telah memberi asas yang kukuh diri aku ttg agama islam

namun, aku bukanlah seorang yg bertudung sejak dari kecil, tapi sejak usia aku akil baligh aku sudah mempunyai kesedaran sendiri utk memakai pakaian menutup aurat dan bertudung utk ke sekolah dan keluar ke tempat lain.... alhamdulillah

begitu juga dengan solat... jarang aku tggl solat kecuali jika ada sebab2 tertentu...

tapi semua tu kejap je, skang dah banyak aku berubah...

ok start dengan solat dulu, skang ni dah selalu dh tinggal2 solat kalau aku p melepak,tapi kalo kat umah xplak, kalo masuk waktu azan tu laju je masuk bilik siap2 utk solat, tapi kalo melepak, adoyaiii mmg malas gile nak p surau ke masjid ke...
tapi kan... kalo aku tggl solat dalam sehari tu katakan tggl 4 waktu, malam aku sampai umah tu aku qadha lasemua sekali, kalo tido je terus rasa x best... padahal aku tau, qadha solat ni hanya ketika kita tertidur ke ataupon betul2 terluopa...
pastu plak,kalo aku bersama dengan kawan2 yg solat ketika keluar melepak, barulah aku join solat jugak...adoyaiii...tah ape2 kan aku ni?

pasal pergaulan ant laki dengan perempuan plak, sebelum2 ni aku xde la kawan laki sbb nye masa sekolah, sekolah semua perempuan accept masa kat tuisyen, tapi x de la kawan sangat, tegur pon biasa2 je, tapi bila dah habis sekolah aku dh start jinak2 ngan dunia IT, masa tu plak femes ngan game online, hmmm... drpd situ dah de kawan2 laki walopon hanya kawan online... start drpd situ aku dah xde hal la nak kawan ngan laki, masuk matrix, pastu poli, tapi masalahnya aku ni xde la membataskan sangat pergaulan aku ngan diorang, kadang selamba je main kejar2 la, sentuh2 la, macam2 lagi la yg aku x dpt cite kan kat sini...padahal aku tau semua tu harammmmm....

nak kata aku x baca alquran, aku baca, sebelum2 ni bila aku dok umah sorang2 mesti aku akan mengaji, tapi tahla aku masih xdpt melawan nafsu aku sendiri...

bab menutup aurat pon, mcm aku cite sebelum ni, tudung makin singkat pakaian pon makin ketat, padahal dulu aku malu nak tunjuk2 perhiasan yg ade, tapi skang dh lain...

bila aku wat semua larangan tuhan ni, dalam hati aku tersedar semua tu salah, tapi aku buat jugak... adoyaiii

kadang aku ter pk ape kene ngan aku ni, tapi masih sama x berubah pon lagi...

skang ni dalam hati aku ade terdetik, yg aku nak berubah selepas berkahwin, tapi betul ke aku sempat sampai tahap tu, panjang ke umur aku lagi?

4 comments:

  1. xsemestinya bila dah kawen, kita totally leh berubah jd lebih baik....depend pd suami dan ksedaran diri sndiri juga.....sbg sorg kawan, aku nasihatkan ko cuba lawan unsur2 ngatif yg cuba halang ko drpd mjadi baik.....xkn ko nk mak bapak ko tggung dosa2 ko kn? (sblum kawen, mak bapak tggung dosa selain diri kita sndiri, lepas kawin suami tggung lak)....aku pun ada perasaan ckit prubahan ko tu....cuma blom ada kkuatan nk tegur....huhuhu...maafkan aku eh..... aku pun bkn smpurna....cuba jd lebih baik,insyaAllah ko akan dpt jodoh yg lbh baik..... aku doakan kebahagiaan ko :)

    ReplyDelete
  2. huhu... ko pasan ek aku berubah? contohnye ape? aku dh lama berubah... n aku dh perasan lama dah tapi aku x mampu nak berubah balik, makin jahat ade la huhuhu...
    aku dh cuba dah buang bende2 tu tapi bende2 tu masih nak dekat ngan aku, x terdaya melawan

    ReplyDelete
  3. cth? dl2 zmn muda2 tudung ko labuh tutup dada, skunk da singkat....baju pun da ketat2....hehe... kalo dl ko leh jd baik2, nape x skunk? huhu cuma, kalo leh tu...pandai pilih kawan la...jgn rapat sgt dgn geng2 yg melalaikan....hik3(kalo ada la) :P

    ReplyDelete
  4. huhuhu... xde pon geng2 melalaikan, aku sendiri je yg lalai huhuh

    ReplyDelete