Monday, February 21, 2011

hYpErHiDrosis

assalammualaikum kawan2...

emmm... rase mcm nak cite psl sejenis penyakit yg aku alami sejak dr kecik lagi... emmm... xtau nak kata penyakit ke atau ape, or mungkin kelebihan atau pon kelemahan kott...

nama penyakit nie "hyperhidrosis". Menurut wikepidea, bermaksud "hyperhidrosis is the condition characterized by abnormally increased perspiration in excess of that required of regulation of body temperature"...nak bace lebih lagi klik ni.

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

kirenye macam peluh berlebihan la yang abnormal... mcm aku keadaan nie terjadi hampir setiap masa esp kalo kawasan tue panas, kalo keadaan aku yg gemuruh, tapi kadang2 kalo aku duk dekat ngan kipas pon still jadi jugak, kirenye mmg setiap masa pon akan jadi la...
kawasan yang paling kuat berpeluh yg jadi kat aku ; tapak tangan, tapak kaki, muka

(gambar hiasan-bukan tangan aku)

ok skang aku cite pengalaman aku dengan hiperhidrosis nie;
1. mula2 aku realise aku de hyperhidrosis nie masa darjah 3 kot, mase 2 nak amik exam, emmm... mase exam 2 tangan basah yg teramat sangat la, x selesa...
pas2 sejak tu aku asyik guna kertas or buku utk lapik tangan aku smbil salin nota, wat exam dsb nye berkaitan ngan menulis
2. kalo ade keadaan yang memerlukan aku bersalaman ngan org aku jadi x selesa la, ye la org bukan ske peluh2 nie kan, geli... mase dulu ade sorang kawan aku nie x leh blah... bile die salam aku je, pastu mesti die lapkan tangan die kat baju die n cakap "weii basahla"... adehhh agak sentap la, tapi nak wat cane... so kalo ade nak salam ngan die aku akan pastikan aku lap dulu tangan aku then baru salam die
3. baru2 nie pon ade event yg memerlukan aku utk berpengangan tangan dengan peserta2, adoyaiiii mmg keadaan tempat 2 agak panas, so ape lagi peluh kat tapak tangan aku nie bukan main lagi, banyak gile la dah mcm banjir dah, sekejap2 aku kene lap tangan, malu jugak la nak pegang tangan org, aku tau org geli ngan tangan aku...
4. kalo pasal kaki plak, adehhh nie lagi memalukan, kaki aku akan selalu basah, kalo aku pakai kasut terbuka ke tertutup ke same je still ade peluh yang banyak kuar, nie mengakibatkan kaki aku berbau la... aku sendiri pon x selesa ngan keadaan aku nie
5. pasal kaki lagi, kalo aku pakai selipar/ sandal x bertali belakang, kalo time kaki aku basah gile mmg xselesa la nak jalan, bab rase mcm kasut 2 nak tercabut je, mmg time nie gaya jalan aku yg pelik nie akan bertambah2 pelik la
6. kalo muka plak, kalo aku dah siap buh bedak pe sume, kalo aku dok tenpat panas peluh dah tentu2 la akan mengalir dengan drastiknye kat muke aku nie...adoyaiii cane la ekk
7. kat badan pon same jugak la, kadang kalo nak cari baju pon kne cari kain yang x menampakkan perpeluhan hehehehe

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

macam 2 la serba sedikit kesempitan sewaktu aku mengalami masalah hyperhidrosis nie

masa mak aku ade, mak aku pon selalu la bising bab masalah aku nie, tapi aku dah banyak kali tanya doktor, doktor akan cek area tengkuk bab takut aku mengalami tiroid tapi jawapan nye aku normal cume mungkin mcm aku ckp tadi nie adelah kelebihan or mungkin kelemahan aku...

aku penah tgk cure utk penyakit aku nie, antaranye ialah ;
1. pembedahan saraf - kire kene potong saraf peluh aku nie ngan teknik laser
2. suntikan botox - ni mhal n kene suntik setiap 6 bulan sekali
nak tau lebih lagi... klik ni

pernah kat majalah tiga ade paparan ttg penyakit nie, ade antara mereka nie sampai nak drive kete pon payah bab tangan basah n rase licin bila pegang stereng, aku bawak kete ok la tapi peluh 2 xleh nak kata la punya banyak turun..adehhh
walopon mcm 2, kebanyakan yg ade penyakit nie ade antaranye merupakan engineer, n aku akui ade sorang kawan aku skang pon engineer di sime darby, tapi aku x la... hehehe... mungkin aku x tergolong kot dalam kumpulan 2 hahaha

baru2 nie aku p watsons, alamak terlupa plak nama produk nie tapi leh letak dalam kasut supaya dapat mengurangkan bau huhuhu... nnt aku ingat nak beli la supaya dapat mengatasi masalah aku nie.

aku x rase penyakit nie membebankan, aku penah demam yang sangat teruk tahun lepas, smp mata merah, badan panas, kulit tangan pon kering, mase aku demam nie, 2 minggu la aku hilang "kelebihan" berpeluh aku nie, smp aku sendiri rase diri aku x normal plak hahahaha... so mungkin ade kelebihan n kekurangan drpd anugerah allah nie, semoga org di sekeliling aku boleh menerima nya seadanya la...


No comments:

Post a Comment