Monday, February 28, 2011

kIsAH kEraNi CaBOk

Assalammualaikum....

Kisah nie diceritakan oleh seorang perempuan kerani cabuk, kejadian yang berlaku di suatu petang yang keadaan cuacanya cerah, x mendung, x hujan...
Kisah ini terjadi ant kerani tersebut dan ayahnya

saya namakan;
1. kerani cabok as KC
2. ayahnya as A

suatu petang ahad KC nak pulang ke destinasi 3, tapi sebelum ke destinasi 3, KC kene p destinasi 2, n sebelum tu KC dah janji ngn A kene p destinasi 1 dlu...

petang 2 A keluar p mana xtau, balik dalam 1650, KC pon tanya la kat A

KC : A, sempat x nak solat asar jap pastu p destinasi 1 sebelum p destinasi 2?
A : kamu nie kan, asyik nak mentusahkan aku je, ingat sempat ke? dah cepat naik kete gerak sekarang
(kat dalam kete)
KC : KC dah ckp kan nak p sane dlu, dr hari jumaat lagi, sabtu sebelom A p keje pon KC dah ckp kat A, pagi tadi pon dah ckp lagi
A : kamu tue mmg la menyusahkan aku je, mana ada kamu bgtau
KC : sumpah wallah dah bgtau, A yg buat x dengar je
A : kalau ade bgtau, aku tau ler, dah diam la
KC : xpela... diam la, cakap bini je dengar, cakap anak sendiri x nak dengar pon
(nada KC mase nie mmg tinggi ar, same tinggi ngn nada A-dendam KC terhadap A sbb A kawen baru terserlah lagi)
A : x habis2 nak menyusahkan aku je
KC : KC tau KC bukan anak yg baik, KC x mampu nak bg duit kat A pon, bukan x nak bg, gaji KC pon sikit je, nak sara hidup sebulan pon cukup2 makan je
A : sedar pon diri
KC : Ala A x payah nak berlagak la, macam hidup bahagia sangat
A : aku bahagia, kamu bukan tau
KC : bahagia ape nye, duit pon xpenah nak ckup, asyik habis je, padahal duit banyak, nak bagi duit utk umah pon kedekut, berkira... tu la balasan Allah bg kat A, sbb asyik menganiaya anak sendiri, kalau A nak tau, hari2 KC berdoa pada Allah, kalau A dah buat salah, tunjuk kan la!!!
(suasana jadi sepi, A senyap terus dengar kata2 KC)

suasana senyap sampai la dah dekat sampai destinasi 1

KC : salah jalan nie, mcm x biase nak p destinasi 1?
A : gampang!!!! aku dah la memandu dalam keadaan mcm nie, kamu senang2 je kata salah jalan la apa la, buat aku ni macam kuli batak kamu je... kalau tau nie aku x nak tanggungjawab dah atas kamu, kamu dah bukan anak aku
KC : nak cakap pasal tanggungjawab??? sepatutnya KC x payah keje pon xpe, tanggungjawab atas A lagi selagi KC x kawen tau x??
A : kamu nak kawen, kamu kawen ler, aku xnak amik tau
KC : tue la, tau kawen je, kawen sbb nak buuat bende tue jer... tanggungjawab bukan tau, sbb tue yg sibuk2 nak kawen lagi satu tu
A : elok la ckp mcm tu, dah biar la putus hubungan aku dengan kamu, kamu jangan panggil aku abah lagi dah, kamu nak balik sini kamu x payah telepon2 aku suruh amik anto kamu lagi, x da duit ke ape ke jangan sibuk2 nak telepon aku
KC : xpela kalo camtu, hanya Allah je yang maha adil, yg akan mengadili segala perbuatan A, Allah nampak semua perbuatan A buat kat KC mcm nie

suasana senyap sehingga sampai destinasi 1, n seterusnya destinasi 2

sampai destinasi 2, biasa nya KC akan salam n cium tangan A, tapi petang2, disebabkan pergaduhan tu, ayat yang terakhir kuar dari mulut KC

KC : semoga berbahagia ye A......
(sambil menghentak pintu kete, dengan harapan kete kepunyaan bini A tu runtuh la pintu die hahahaha)

sampai destinasi 3, KC menghubungi umah n memberitahu abgnye tentang kejadian petang tadi, rupa-rupanya, abgnya pon jadi mangsa A, kene marah n dimaki...

demikian la alkisah KC dengan ayahnya A, yang semakin hari semakin renggang dan akhirnya A membuat keputusan mengatakan KC bukan lagi anak kepada A

bagus ke perbuatan A? segala tanggapan KC yg keluarganya akan berpecah belah akibat perkahwinan baru A dengan wanita tua x leh blah tue, betul dan tepat sekali....

so apa pandangan anda tentang kisah hidup KC nie? agak2 best ke?

No comments:

Post a Comment