Tuesday, February 1, 2011

rUmAH kU SyuRga KU



assalammualaikum...

orang kata "rumah ku, syurga ku" tapi skang aku x nampak la bende tue ade kat rumah mak aku ni... mungkin sbb dah x berseri... kenapa aku ckp camnie? sebabnye;

1) kawasan umah aku ni kotor sangat2, esp bahagian belakang, ngan semak samun, ngan ta** arnab yang bapak aku simpan (konon nak buat baja la)
- dulu mase tanam anggur ade la aku bersih2 kan nie skang balik pon weekend je, aku pon jadi malas la...adoiiiiii
2) emm umah ni langsung x pernah berecat baru
- tahla, aku tgk femili org lain, adik badik diorg akan luangkan masa2 utk cat umah esp time raye, tapi femili aku... xpernah!! teringin la ~~~
3) siling umah nie pon dah banyak pecah2 n roboh mungkin sbb dimakan anai2 kot, lgpon umah nie dh 25++ tahun lebih la, xpernah renovate pape pon
- teringin nye nak buat plaster siling tapi mahal laaa...
4) banyak barang yg x berguna dalam umah nie
5) sofa kat umah nie pon x penah tukar sejak aku kecik lagi... adoyaiiii

mcm2 la... mungkin sbb nie orang x bape sudi menjengah umah aku nie, makcik aku pon penah ckp bende yang sama... yela mane nak banding ngan umah die yg jauh lebih cantek n canggeh dr umah aku nie...

adoyaiii kan best kalo gaji aku banyak sket... kalo boleh tahun nie aku nak wat loan jugak la, kurang2 nak repair umah nie mau 5-10k kan... emm aku dah mintak kwn aku survey kan harge nak repair umah nie, tapi mcm xde respon je, xpe la, aku kne usaha sendiri la cmnie

umah nie dah makin suram sejak mak aku xde, dulu selalu je org dtg umah nie jenguk mak aku, time raye paling best... mmg ramai gile yg dtg, esp adik badik mak aku, walopon aku sorang2 kne serve diorg tapi best sangat2, penat pon leh lupe bile tgk org dtg reramai... aku ske kalo org dtg umah aku, tapi agak segan la bab umah aku nie agak buruk...

rase nye dah dua tahun raye nie mane de tetamu dtg umah... igt lagi pagi raye thn lepas, g surau solat raye, pastu tgk opah kat chemor pastu balik umah... aku rase x pyh oder biskut ke kerepek ke pon xpe sbb nye mmg xde sape yg dtg, adik badik mak aku xdtg, adik badik ayah aku lagi la mmg susah sket la nak dtg, xtau kenape...

utk pengetahuan, umah aku nie mmg la x pernah buat kenduri, kenduri doa selamat ke, kenduri arwah ke semua xpernah... mase mak aku dlu kitorg wat doa selamat n kenduri arwah kat surau je, mak aku buat makan2 kat sane... aku teringin gak nak buat, even mase mak aku meninggal pon mmg xde la... mungkin slh aku jugak la, bile ade duit lebih aku lebihkan berjoli drpd buat kebajikan...

skang bapak aku pon dah x berape sudi nak dok cni, sedeh la jugak, dlu aku tido ngan die la hari2, kitorg tido kat ruang tamu, tapi skang sejak die dh ade kehidupan baru nie, semua dah lain... semua dh berubah...

kadang aku terpk aku nie berfikiran mcm budak kecik ke? maksud aku, contoh cam hal bapak aku, aku nie terlampau bergantung kat die ke? tapi aku nak bergantung kat sape lagi? aku ade abg2 yg pelik, xmcm abg2 org lain... so tggl aku sorang je yg merancang pape, tanpa pertolongan bapak aku, aku nak mintak tolong sape kan??

penat la mcm nie, aku ade wawasan n cite2 nak ubah serba sedikit keadaan umah nie, harap2 ade la rezeki aku... aku hanya mampu merancang, tapi Allah jugakla yg tentukan.

harap sangat2 yg umah nie leh berubah ceria mcm dlu2 balik, mcm mase kecik2 dlu...

bile igt mase kecik dlu, mak aku ske buat jamuan mase besday aku, yg dijemput kawan2 sekolah agama aku, best sgt... leh jamu kwn2 makan... kan best leh undur balik mase nie

oleh sbb mak aku meninggal, sepatutnye insurans akan cover utk baki nilai umah nie, tapi yg x best nye baru dpt tahu thn lepas, mase mak aku beli umah nie, die x amik insurans nyawa, so masih ade baki hutang 5000++ lagi kat kementerian perumahan... teringin jugak nak tolong bayar, tapi ape kan daye aku, aku x mampu... skang bapak aku pon mcm nak x nak je bayar sedangkan duit pencen mak aku ade pade die... tahla, byk perubahan sikap yg aku nmpk kat bapak aku...

huhu sepatutnya aku berhenti menangis dah sekarang nie, tapi masih x boleh la... selagi aku xleh wat pape utk keluarga aku, selagi 2 aku akan bersedih n terkenang kan mak aku, harapan aku, aku de la rezeki lebih sket utk merealisasikan impian aku nie...



mood malam nie : bersedeh ;(

No comments:

Post a Comment