Thursday, April 28, 2011

pEriGi cARi TiMba?

assalammualaikum...

baru je tgk 'semanis kurma' kat tv9 tadi, topik kali nie "Perigi Cari Timba". mesti semua dah tau maksud peribahasa nie kan, utk refresh balik maksudnye, seseorang perempuan yang mencari jodoh nye sendiri...
aku pon lama dah x tgk cite nie sebab tv9 kat cni x berapa clear, aku tgk pon bab cik yanyan provoke suh tgk hehehe...

dalam dunia skang nie, x semua laki pandai approach pompuan n x semua laki x boleh terima kes "perigi cari timba" nie, bg aku x salah kalo pompuan tu buat 1st move. kadang ada laki nie die nak kat pompuan tu tapi mungkin segan tapi bg aku ego la, die saje nak tgk pompuan die ske tu, kire mcm nak uji la hehehehe (pihak laki, tul kan?)

tapi ade plak segelintir laki nie, bila pompuan tu buat 1st move die jadi pasan lebih pastu die belagak cm si** (sorry ckp kasar), sampai ajak geng die cm perli2 pompuan tu, ckp belakang dan sbg nye(ahaksss... aku ckp cm berpengalaman plak)

hmmm.... bab nie kire ade gak la pengalaman, hahaha.... nie nak stat cite pengalaman sendiri nie...

ok cmnie, aku nie kadang kerek gile, ikot ske aku je nak wat ape (nie kelemahan aku nie)
ok... pengakuan aku la kan, aku penah la luahkan rase hati aku kat dua org laki, tahla xtau kenapa aku jadi berani sampai cmtu sekali... tapi aku tgk diorang nie, berciri2 yg aku ske, n aku berharap sangat diorang nie leh terima aku n menjadi imam dalam setiap solat aku (acecececece... ayat)

yg laki 1st nie, mula2 aku xske pon die, benci gile, ego + belagak, tapi bila dah kenal, laaaa... ok je org nye, n walopon die berperangai x leh blahhh cm ego n belagak tu, aku still leh terima die n aku akan cube sedaya upaya paham cara die, n aku manage utk paham n terima die seadanya... n sampai 1masa, aku dengan muka teballl 10inci mintak gambar die, n bgtau perasaan aku pd die... alhamdulillah dalam pada ego die tu, die xdela cm perlekehkan aku ke ape, cuma die tolak dengan cara baik n aku paham.... n the best part is kitorg still leh kawan, aku still leh cite probs aku kat die n kadang2 leh lagi ajak die p lepak makan n paling best die la tukang bayorr (hahahahaha).... aku rase mungkin die anggap aku sebagai adik die je...x kisah la, as long as perbuatan aku x menjejaskan persahabatan aku dengan die pon syukur.

lama gakla, aku x buat keje gile nie...n baru2 jugakla aku buat hal lagi,rasenye ade kot aku post kat entry sebelom nie...

laki 2nd plak, pon same... walopon xde la lame sgt aku kenal die, tapi tah xtau kenapa ngan die aku rase lain, x cm kawan laki biase, aku cm nak die bimbing aku, melalui perwatakan die, cara die bergaul dengan kawan2, keluarga, buat aku ske la kat die (ahaksss)
n aku wat keje gila + bengong + xleh blah (hikhikhik)... aku wat lagi 1st move n aku bgtau perasaan aku pada die....
hmmm.... die pon ok jugak, matured dalam handling bende2 cmnie, sama cm the 1st guy, die xde la melenting ke, marah2 ke, perlekehkan aku ke, but die tolak dengan cara baik. die pon masih boleh terima aku sebagai kawan, macih banyak2

aku ok je ngan jawapan diorang, aku pon xdela nak downn~~ gile2 ke ape... n aku amik iktibar drpd pengalaman2 aku nie utk berubah, utk jadi lebih baik mungkin.

drpd ust siti nur bahiyah katakan tadi, xsalah pompuan buat 1st move, cuma jgn la direct ckp kat laki tu, kene guna org tengah...
erkkk... nmpk nye cara aku yg aku mention tadi dah salahhh... n aku rase patut la aku tgglkan cara tu tadi. n aku akui kesilapan yg aku buat.

sepanjang aku dewasa nie, xde plak mcm kawan2 bapak aku ke mak aku yg tanya2 pasal aku hahahahaha (mengong statement nie).... mungkin banyak lg kekurangan aku nie... aku rase aku ptt muhasabah diri aku nie n stay cool pasal jodoh nie

kalo lihat zaman rasulullah pon, siti khadijah yg risik2 baginda nabi, siti khadijah hantar org tgh risik2 nabi n akhirnya macam biasa nabi sendiri yg meminang siti khadijah,walopon usia jauh berbeza.
mungkin akhlak aku 1% pon x mcm siti khadijah, mungkin sbb tu jugak la aku di reject huhuhu...

bg aku x salah perigi cari timba kalo kene pada gaye nye (hehehe...gaya aku dah salah hokayyy) n dah usaha tu jgn lupa plak doa, bab allah nie maha mendengar,allah saje je xmo makbulkan doa kite direct bab die nak tgkkesungguhan kite, n tgk kite nie betul2 ke nak mintak sesuatu dr Dia, bab kalo Dia terus je makbul doa hamba2 nye gerenti kejap je hamba Nya ingat pada Dia, bab mmg sifat manusia macam tu.. betul x?

last skali for those two guys i mention above, saya mashitah dengan ini nak mohon maaf beribu2 ampun jika keterlanjuran kata2 saya membuatkan anda berdua x senang dengan cara saya, saya akui kesilapan saya, saya janji saya x kan buat lagi dah... n harap hubungan kita sebagai kawan x terjejas disebabkan sifat x leh blahh saya tu...

n aku mohon pada allah yg aku dipermudahkan segala urusan n dipermudahkan bagi jodoh aku... moga doa aku dimakbulkan 1 hari nnt

No comments:

Post a Comment